loader
19. - 23. mar 2019
Multisalen
Opera, Senior, Teater, Teatervåren
400 NOK

Jeg ER Lucia

JEG ER LUCIA – OPERASUKSESS GJØR COMEBACK I KILDEN

Jeg ER Lucia tok både publikum og kritikere med storm da den ble satt opp for første gang med Kilden Opera i 2017. Minioperaforestillingen av og med Eir Inderhaug ble etter suksessen i Kilden satt opp på Operaen i Oslo og i Olavshallen i Trondheim. Det er med stor glede vi nå ønsker Jeg ER Lucia velkommen tilbake til Kilden.

Sanger og skuespiller Eir Inderhaug står for idé, manus og musikkvalg, og har skapt en perle av en forestilling. Vanvittig, berørende, tragisk, morsom – full av galskap og skjønnhet. Opera, teater, musikkteater – alt er her. Jeg ER Lucia handler om operasangerinnen som presser seg til det ytterste for å leve i tråd med sine kunstneriske og menneskelige idealer. Hun er besatt av å gjøre den ultimate fremførelsen av den verdensberømte operaen Lucia di Lammermoor av Donizetti. Vi får et innblikk i en operasangers fantasi og virkelighet – som er langt fra så glamorøs som en kanskje forestiller seg.

Donizettis Lucia blir brukt og manipulert av menn til å gjøre ting hun egentlig ikke vil. For å mestre dette velger hun å leve i en illusjon, der hun kan elske. Rollen som Lucia regnes som en av de største og mest krevende for en koloratursopran, ikke minst på grunn av den 15 minutter lange galskapsscenen som hun har rett før hun dør. Eir Inderhaug innrømmer gjerne at det er mye i Lucia som snakker til henne.

I tillegg til musikk av Donizetti, har Eir plukket verk av Ligeti, Feldman, Bernstein, Henze, Herbert og Rossini. Musikken er spilt inn av Kristiansand Symfoniorkester under ledelse av dirigent Per Kristian Skalstad. Med seg på scenen har Eir skuespilleren Even Rasmussen.

Sanger/skuespiller: Eir Inderhaug
Skuespiller: Even Rasmussen
Regissør: Bentein Baardson
Scenografi/kostymedesign: Gabriela Melo Larsen
Videodesign: Åsmund Bøe
Lyddesign: Simen Hefte
Lysdesign: Gro Kristensen
Dramaturg: Bodil Kvamme
Dirigent: Per Kristian Skalstad

Varighet 1 time 20 minutter. NB! Det benyttes strobelys i forestillingen.

«En operafest som bør fenge langt utover et vanlig publikum» Fædrelandsvennen.

 «Eir imponerer stort» Aftenbladet.

«Måten Inderhaug stadig gjør tilskueren usikker på hvilken betydning vi skal tillegge hendelsene, er noe av kjernen i stykkets uttrykkskraft». Ballade.

Film

Bilder

Det er mye galskap i opera

Artikkel fra Kildenmagasinet nov. 2016.

«Lucia er et offer for en rekke menns egeninteresser. hun blir brukt og manipulert til å oppgi seg selv og gjøre ting hun egentlig ikke vil gjøre. » Eir Inderhaug

– SOM KUNSTNER vil man egentlig bare finne meningen med kunsten. Men så må man forholde seg til disse klaustrofobiske hotellrommene, prestasjonsangsten og agenter og dirigenter med en annen agenda enn en selv. Så blir man i tvil. Er dette kunst eller en illusjon? Er alt vi holder på med bare tull?

Eir Inderhaug er kunstner og operasanger. Eller er hun det? Hun hater å bli satt i bås. Og i alle fall den båsen som gjør henne til bare operasanger. Men når Kilden setter opp «Jeg ER Lucia» i multisalen, tar Eir steget langt utenfor båsen. For denne gangen er hun både manusforfatter og teaterskuespiller i tillegg til operasanger.

– Det jeg gjør med «Jeg ER Lucia», tror jeg ingen har gjort før. Jeg kommer til å gi publikum innblikk i det som skjer i kulissene og i en sangers hode. Jeg er spent, men jeg må bestige noen Mount Everest–fjell i mitt liv, så får det bære eller briste.

Pumpet brystmelk på do

Eir ler høyt og unnskylder at hun banner når hun beskriver livet bak scenen. Det publikum aldri får se. Det er nemlig det hun har lyst til å pirke i, og som er utgangspunktet for forestillingen hun har gått svanger med lenger enn alle hennes tre ordentlige svangerskap.

– Vet du hva? Det er så mye galskap i operaen. Og egentlig er det ganske kvinnediskriminerende også. Jeg opptrådte på den største operascenen i München, og måtte låse meg inne på en do for å pumpe brystmelk mens det sto lang kø utenfor. Ledelsen var ikke interessert i å ordne et ammerom til meg, for det gjorde man visst ikke ved operaen. Eir har også født på jobb. I alle fall nesten.

– Sønnen min er trønder. He-he. Jeg rakk ikke hjem til Oslo etter en forestilling, og fødte i Trondheim. Men sånn er livet i denne bransjen. Det nytter ikke med mange måneders fødselspermisjon, for da blir man glemt eller stemplet som et usikkert kort, og så velger de heller en annen sanger.

Elsker det krevende kunstnerlivet
Men Eir elsker jobber sin, og hun klager ikke. Hun vil bare at folk skal vite litt om hvordan livet som operasanger er når scenelyset er slukket.

– Jeg har hatt denne forestillingen inni meg, og nå skal jeg endelig få den ut. Jeg er så glad for at Kilden slipper meg til, og at Kristiansand Symfoniorkester vil spille den krevende musikken. Jeg har valgt å bruke mitt eget favorittrepertoar, og tilpasset det til forestillingen.

Kilden burde være stolte
Bentein Baardson er tidligere administrerende direktør i Kilden og regissør for «Jeg ER Lucia». Han sier det er et spennende og annerledes prosjekt som det er en glede å være med på.

– Jeg beundrer Eirs talent og mot. Hun går stadig nye veier, og har et kunstnerisk repertoar og register som er imponerende. Hun er ettertraktet både i inn- og utland, og Kilden burde være stolte over at hun valgte Opera Sør som arena for sitt prosjekt.

Inspirert av verdenskjent opera

«Lucia de Lammermoor» er en verdenskjent italiensk opera fra 1835. Flere av operahistoriens største sopraner har gestaltet Lucia, og rollen regnes som en av de aller største og mest krevende, spesielt på grunn av den femten minutters lange galskapsscenen rett før Lucia dør. Eir lot seg inspirere av denne operaen da hun skrev sitt eget stykke.

– Lucia er et offer for en rekke menns egeninteresser. Hun blir brukt og manipulert til å oppgi seg selv og gjøre ting hun egentlig ikke vil gjøre. Så blir virkeligheten for vanskelig for henne og hun velger å leve i en illusjon, for i illusjonen kan hun elske. Det er mye i Lucia som snakker til meg, innrømmer Eir.

Ingen selvbiografi

Eir drømmer om å finne mening med sin egen eksistens gjennom forestillingen, men presiserer at «Jeg ER Lucia» på ingen måte er en selvbiografi. Eller ren opera, for den saks skyld.

– Nei, jeg liker jo ikke disse båsene, og forestillingen passer heller ikke inn i noen bås. Den er litt av alt, og man trenger ikke være spesielt glad i opera for å se den. Jeg tror egentlig mange vil kjenne seg litt igjen i den.

Eir både gruer og gleder seg. Hun står på scenen ikledd en rolle, men forestillingen svitsjer mellom virkelighet og illusjon, og noen ganger er det kanskje ikke så lett å få øye på hva som er hva. På scenen har hun også med seg skuespiller Even Rasmussen, som hele tiden roter det til i universet til Eirs rollefigur.

– Det vil bli en fysisk og musikalsk kjempeutfordring. Hver forestilling er som en maraton, men jeg har hatt så lyst til dette lenge. Nå gjør jeg det. Det er tross alt bedre å hoppe i det, enn å angre på at man ikke turte, avslutter Eir.

Biografier

Eir har etablert seg som en av de fremste norske sangerne og gjør seg bemerket på operascener rundt om i Europa. Utdannelsen har hun fra Rogaland Musikkonservatorium, Det Kongelige Operaakademi i København og solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. For en del norske TV-tittere ble hun et bekjentskap allerede i 1991 da hun vant NRKs program Talentiaden.

Hun har gjestet operahus som Bayerische Staatsoper, Theater Bremen og Göteborgsoperan, og vært fast solist ved operaen i Nürnberg og Deutche Oper am Rhein. Ved de to sistnevnte har hun sunget roller som Despina i Così fan tutte, Olympia i Hoffmanns eventyr, Blonde i Die Entführung aus dem Serail og Ännchen i Der Freischütz. Rollen som Gepopo og Venus i Le grand macabre har hun gjort både ved Komische Oper i Berlin, Det Kongelige Teater i København og ved DNO&B. Hun har gjort rollen som Adele i Flaggermusen ved DNO&B, sang i Morton Feldmans Neither i Dresden og i Krzysztof Pendereckis Devils of Loudon ved Det Kongelige Teater. Eir Inderhaug er også kjent for sin tolkning av Gudrun i Spelet om Heilage Olav, har sunget rollen som Solveig i Peer Gynt-spelet på Gålå og sunget på flere CD-innspillinger.

Som sørlending og tidligere direktør på Kilden er Bentein Baardson velkjent for hele det sørlandske publikum.

Bentein er en kjent og ettertraktet norsk skuespiller og regissør. Han ble uteksaminert ved Teaterhøgskolen i 1975.

Han har vært ansatt som skuespiller i Fjernsynsteatret og Trøndelag Teater. Han har vært skuespiller og regissør ved Rogaland Teater, Nationaltheatret og Den Nationale Scene. Han har vært teatersjef/kunstnerisk leder ved Rogaland Teater (1986–89), Agder teater (1991–95), Den Nationale Scene (1998–2001) og Teater Ibsen (2008–2010). Under de olympiske vinterlekene på Lillehammer i 1994 var han kunstnerisk ansvarlig for åpnings- og avslutningsseremoniene. I februar 2010 tiltrådte han stillingen som administrerende direktør for Kilden teater- og konserthus i Kristiansand. Han er av Regjeringen oppnevnt som leder av Norsk kulturråd. Bentein Baardson er medlem av Det Norske Akademi (fra 1987). Han ble utnevnt til ridder av St. Olavs Orden i 2000. Kongen forfremmet 8. oktober 2008 Baardson til kommandør med stjerne «for hans innsats for norsk kulturliv». Han er ridder av den franske Ordenen for kunst og litteratur. I 2010 og 2011 hadde han regien på Spelet om Heilag Olav på Stiklestad.

Even er fra Mandal. Han gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1985, og har siden jobbet på de fleste av landets teatre. Ved Agder Teater har han tidligere spilt i Frøken Julie, Jungelboken, Mysterier, Kråka, Vildanden, Privattimen, og i den senere tid i Kilden i Gjengangere, Edderkoppkvinnens kyss og Skyfri himmel. Innimellom har han også vært med i  NRK-dramas Mammon, sesong 1 og Kampen for tilværelsen, sesong 2 i Dramaavdelingen i NRK. Han har også spilt Frank i Rita på Haugesund teater, dessuten i Riksteaterets produksjoner Vildanden og Samfunnets støtter. Våren 2016 var han med i Kildens produksjon av The Sound of Music.

Hun utdannet seg innen scenekunst og scenografi på det Føderale Universitetet av Rio de Janeiro, som også er hennes hjemby. Hun har i tillegg studert visual arts på PUC i Rio og på NYU i New York. I Brasil har Gabriela jobbet i flere år for en av verdens største TV-kanaler Rede Globo, blant annet med programmer som The Voice, VM i fotball og Rock in Rio. Hun jobbet også i firmaet MB Scenography hvor hun jobbet med scenarioer for teater, konserter og eventer. Innen film var Gabriela med i et scenografi- og art producer team for filmen Infancia, som vant prisen «Brazilian Cinema Grand Prize – Best feature/Comedy film». I de tre årene hun har bodd i Norge har hun vært designer for teaterstykket Villa Contigo på Kilden og har også jobbet med flere eventer i Kristiansand.

Han er utdannet fra Nordland kunst- og filmfagskole og Statens Kunstakademi i Oslo. Bøe har medvirket som videodesigner i en rekke forestillinger over hele landet, bl.a. «Klassen Vår», «OSV.» og «Kill Them All!» på Nationaltheatret, «Så Vakker Du Er» og «Kvinna Fra Før» på Sogn- og Fjordane Teater», «Heia Flåklypa!» på Riksteatret og «Skjønnheten og Udyret» på Christiania Teater.

Han ble nominert til Heddaprisen for beste audiovisuelle design i 2014 for forestillingen «OSV.»

KJØPE BILLETTER

mars 2019

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt