loader
27. mai 2017 - 17. jun 2017
Teater- og Operasalen
Konsert, Opera
100.00 - 500.00 NOK

Kveiteprinsen

Da den komiske operaen Kveiteprinsen, om fiskeoppdrettere på Sørlandet, hadde urpremiere på Latter i Oslo i 2005, var kritikerne fra seg av begeistring. Aftenpostens Mona Levin kalte det en genial fiskefarse: «Personlig har jeg knapt ledd så mye i teater noen gang, og jeg ler fremdeles.» Nå, tolv år etter har Kveiteprinsen endelig kommet «hjem» til Kilden. Med Kristiansands egen Nils Harald Sødal i spissen for trioen bestående av ham selv, komiker Espen Beranek Holm og operasanger Tuva Semmingsen, er det duket for et genmanipulert sørlandseventyr av de sjeldne.

Saltvannsallergikeren Kvalstein (Nils Harald Sødal) kommer hjem til sin barndoms vik ytterst i havgapet, for å arve et halvt fiskeoppdrettsanlegg. Her møter han igjen barndomskjæresten Lyrill, som hennes far vil gifte bort til en sikoppdretter fra Hurdal. Og før Kvalstein vet ordet av det virvles han inn i et finmasket garn av genmodifiserte fisk og mennesker, nedfryste forskere, stupide østlendinger, statsledere og en livsfarlig russisk kongekrabbe. Her er terroraksjoner, fulle svigermødre og en erotisk kveiteballett som gjør Svanesjøen til en sølepytt i forhold.

Dagbladet ga operaen terningkast seks med overskriften «Vann-vittig moro». «Tekstene er helt vidunderlig originale, og gjør alle utslitte klisjeer sprell levende.» Og musikken, den er et gjennomkomponert verk fylt med 300 års musikkhistoriske referanser: Her er Händelske resitativer, Wagnerske arier, norsk nasjonalromantikk, tysk modernisme, pop-ballader, danseband og absurde sørlandsviser.

Bak denne springfloen av galskap står komponist Jon Rørmark og librettistene Åsleik Engmark og Askild Hagen. Og vi gleder oss, for dette er komedien Mattilsynet bør frykte og alle andre vil elske.

Åsleik Engmark var i gang med regiarbeidet, men mandag 13. februar mottok vi med sjokk og sorg budskapet om at Åsleik plutselig og uten forvarsel var gått bort. Alle i Kilden som arbeidet tett med Åsleik, vil for alltid huske ham som et usedvanlig flott menneske. Åsleik var full av energi, kreativitet og var en inspirator vi knapt har sett maken til. Det oppleves som et stort privilegium å ha fått lov til å bli kjent med ham.

Jon Rørmark (komponist og musikalsk leder) og Kari Anne Bjerkestrand (Åsleiks samboer og Kveiteprinsens koreograf) har hele tiden insistert på at Kveiteprinsen skal opp og stå – uansett. Arvid Ones tar over som regissør. Han har jobbet på en rekke teatre, men har gjort seg mest bemerket som instruktør for revy og cabaretgrupper. I 2015 mottak han Komiprisen for sitt arbeid innen komediesjangeren.

Medvirkende: Nils Harald Sødal, Espen Beranek Holm og Tuva Semmingsen

Kunstnerisk team:

Komponist: Jon Rørmark

Manusforfattere: Åsleik Engmark og Askild Hagen

Musikalsk leder: Jon Rørmark

Regissør: Arvid Ones

Koreograf: Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand

Scenograf: Even Børsum

Kostymedesigner: Anette Werenskiold

Lysdesigner: Kine Kvendseth

Lyddesigner: Eirik Mordal

Musikere: James Duddle (piano), Henning Seldal (perkusjon) og Øystein Heide Aadland (tangentinstr.)

Skapere av Kveiteprinsen

Trioen Jon Rørmark, Askild Hagen og Åsleik Engmark har samarbeidet om en rekke verk de siste tjue årene, med Jon som komponist og Askild/Åsleik som manusforfattere.

I tillegg til Kveiteprinsen som hadde urpremiere på Latter i Oslo i 2005, har de skrevet en rekke bestillingsverk til Luftforsvarets Musikkorps for solist og orkester i perioden 2006 til i dag. I 2015 skrev de den absurde Grand Prix-musikalen Lenge Leve Livet for Oslo Nye Teater, som Åsleik også regisserte.

Askild og Åsleik har sammen med andre skrevet roman, tv-serie og standup-forestillinger.

Jon og Åsleik har skrevet minioperaer, spilt med eget band og laget improviserte humorkonserter.

De  hadde hhv. regi og filmusikk til den prisbelønte første filmen om Knerten og i fjor skrev og framførte de to komedien Aladdin og hans Magiske Europaflyktningturné 2016-17.

Askild og Jon har i samarbeid med andre nylig skrevet familiemusikalen Jula varer helt til påske.

Sangere/skuespillere

Biografier

(1965-2017) var frilans regissør, manusforfatter, skuespiller, sanger og komiker. Han var ansatt som skuespiller ved Det Norske Teatret i perioden 88-99, var komiker i NRK TV på 90-tallet og var med siden den norske standup-bølgen startet i 1994. Åsleik har sunget i en rekke musikaler og tok stadig oppdrag som sangsolist. Han var fast gjest på Norges eneste improvisasjonsteater Det Andre Teatret. Som manusforfatter har Åsleik skrevet barneteater, musikkteater og en rekke egne soloforestillinger. Han har regissert teater, revyer og spillefilm. I 2016 hadde han regi på operaen La Boheme i Nord Trøndelag.

 

Arvid er utdannet fra Statens Teaterskole hvor han gikk ut i 1979. Han har jobbet på en rekke norske teatre, men har gjort seg mest bemerket som instruktør for revy og cabaretgrupper. Ones var med fra starten med “Kvinner på Randen” og “Ylvis”. I de siste årene har han bl.a vært instruktør for “Mot i Brøsta” med Henriette Steenstrup, Sigrid Bonde Tusvik og Else Kåss Furuset. Han laget også forestillingene “Kondolerer” sammen med Else, og “Hope, skulder, kne og tå” med Christine Hope.

Han har også vært teatersjef på Hordaland Teater. I 2015 mottok Arvid Ones Komiprisen for sitt arbeid innen komediesjangeren.

 

(f. 1967) fra Oslo er utdannet fra Norges Musikkhøgskole. Han er til daglig frilans arrangør, komponist, utøver, pedagog og produsent. Jon er ”sjangerflytende” og har foruten sin klassiske bakgrunn, også gjort mye innen jazz, pop og rock. Han har en rekke bestillingsverk bak seg, og arbeider med flere kjente norske artister og musikere. I 2009 komponerte han musikken til spillefilmen Knerten. Jon liker godt når musikken gir seg sceniske uttrykk, og en stor del av hans produksjon og virksomhet er derfor knyttet til dette.

(f. 1964) er manus- og tekstforfatter, blogger og rapper, og en del av kollegiet Forfatterne bak AS. Han har skrevet for NRKs Nytt på nytt siden 1999, og fikk sammen med manusforfatterne Komiprisens fagpris i 2014. Askild er medforfatter på et titalls bøker og har vært med å skrive manus og sangtekster til blant annet tv-serien uhu! og Barnas supershow for NRK Super. På fritiden rapper han på hedemarksdialekt i prosjektet Hedemarkens Sønner og er pianist og komponist i frijazz-playback-orkesteret Mingus Schulze Trio. I tillegg ferierer Askild hver sommer på Sørlandet, nærmere bestemt i Lindesnes kommune.

Even Børsum har arbeidet som scenograf siden 1995. Han har hatt en rekke scenografioppdrag ved de fleste norske scener, tidvis også kostyme- og lysdesign. Scenografioppdrag Nationaltheatret: Skylight (sammen med Ingeborg Kvamme i 1995), Arkadia, Hamlet, Paul Lange og Tora Parsberg, Chet spiller ikke her. Det Norske Teatret: As you like it, Jungelboka, Next to normal, Brødrene Løvehjerte. Den Nationale Scene: Kong Lear, Romeo og Julie, Spelemann på taket, Mor Courage og barna hennes. Trøndelag Teater: Rent, West side story, Romeo og Julie. Den Norske Opera & Ballett: Ghost – Ibsens gjengangere.

Børsum har også gjort scenografi for svensk teater, og for TV i Norge og Sverige.

Anette Werenskiold er utdannet kostymedesigner ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Hun har i en årrekke jobbet ved både private- og institusjonsteatre over hele landet. Av produksjoner kan nevnes: La Boheme (Operaen i Kristiansund) Eugen Onegin (Nordnorsk Opera og Symfoniorkester), Viva la Mamma! (Den Norske Opera), Den Stundesløse (Teater Manu), Amadeus (Hålogaland Teater), Misantropen (Rogaland Teater), Les Miserables (Hålogaland Teater), Oliver (Oslo Nye Teater), Chicago (Trøndelag Teater), Lulu (KHiO), Let it Rock (Riksteatret), Dustefjerten (Opera Sør), The Black Rider (Hålogaland Teater), Litle Shop of Horror (Rogaland Teater), Spelet om Garborg og Baral Den Store Verden, La Boheme (NOSO).

Fremtidige prosjekter blir bl.a Tryllefløyten på Fredriksten festning i Halden og Billy Elliot i Sandnes.

(født 1960 i Oslo) debuterte som Beranek med singelen «Dra Te’ Hælvete» i 1981 etterfulgt av 7 studioalbum samt konserter i inn- og utland. I 19 år var Espen huskomponist, forfatter, skuespiller og lyddesigner for NRK P2s «Hallo I Uken». Komponist for bl. a. «Tusen År Og Like Blid», «Det Folk Vil Ha» og «Kalvø» (Det Norske Teatret). Han har spilt i og skrevet for oppsetninger med Are Kalvø, Rune Andersen og Marit Voldsæter, vært lyddesigner for bl. a. «Førstereis» og «Samtale Før Døden» (Den Nationale Scene).

På TV var han fast deltager i «Løvebakken» (NRK1, 2002 – 12), programleder for «Maestro» og «Virtuos» (NRK1, 2010 – 14). Spilte i «Spamalot» (Folketeatret, 2012), hovedrolle i «Shockheaded Peter» (Det Norske Teatret, 2013-15), hovedrolle i «Norsk Reisning» (Riksteatret, 2014), spilte i «Teaterkonsert Med Sanger Av Leonard Cohen» (Oslo Nye Teater, 2015), hovedrolle i «Märtha – The Musical» (Latter, 2016). Han er også medlem av krafttrioen Oslo Plektrum og har mottatt Spellemannprisen og Audun Tyldens Minnepris.

TUVA Semmingsen – mezzosopran. Er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, og ved Det Kongelige Danske Opera Academy. Tuva gjorde sin scenedebut i 1999 ved Den Kongelige Danske Opera som Cherubino i Le Nozze di Figaro. Som medlem av solistensemblet ved Den Kongelige Danske Opera har hun sunget roller som Sesto / Giulio Cesare, Rosina / il Barbiere di Siviglia, Angelina / la Cenerentola, Nerone / L’incoronazione di Poppea, Rosmira / Partenope, blant andre.

Utenfor Danmark har hun arbeidet med operaselskaper som Opéra de Nancy, Grand Opera de Reims, Opéra de Lille, Glyndebourne Touring Opera, Den Norske Opera og Kungliga Operan.

Sammen med Bjarte Eike og Barokksolistene har hun bl.a spilt inn CDen «London Calling», og soundtracket til Lars von Triers film «Antichrist». I tillegg til klassisk musikk, liker Tuva å synge jazz, og har nylig spilt inn CDen «Money» sammen med det danske Big Band Orkesteret. Det er mye humor i og rundt Tuva, og hun også en fremragende skuespiller.

Etter en aktiv frilanskarriere ble Kristiansanderen Nils Harald Sødal i 2011 en del av Nasjonaloperaens faste solistensemble hvor han de senere år har gjort en rekke større roller. Sødal har gjestet flere europeiske operascener og høstet rosende kritikker i internasjonale tidsskrifter som Opernwelt og Opernglas. Hans debut ved den verdensberømte Semperoper i Dresden i 2012 fikk strålende mottakelse, og da Nasjonaloperaen gjestet Savonlinna Opera Festival med Peter Grimes samme år, begeistret han en samstemt finsk presse i tittelrollen.

Sødal har også vært knyttet til ulike former for teateraktivitet, blant annet ved Det Norske Teater. Han har gjort musikaler, historiske spel, revy, og ikke minst moderne musikkteater hvor han har bidratt på mer en 25 verdenspremierer. Han har også mottatt statens arbeidsstipend for å jobbe med moderne musikkdramatikk. I tillegg er Sødal en kritikerrost forfatter.

Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand (f.1968) er utdannet ved Statens Balletthøgskole, Oslo og ved School for New Dance Development, Amsterdam. Hun har arbeidet som danser, koreograf og pedagog både nasjonalt og internasjonalt siden 1991. Hun har erfaring i en bredde av uttrykk, fra barokkdans til improvisasjon og forskning på mikrobevegelser hos dansere og musikere ved Institutt for Musikkvitenskap, UiO. Kari Anne har også utviklet sin egen metode BodyMindFlow som fremmer flyt mellom kropp og sinn, og fått ledere i næringslivet til å bevege seg mer bevisst! Kari Anne har gitt ut boken Bedre Flyt.

Film

Se en smakebit av KVEITEPRINSEN. Nils Harald Sødal gir oss et lite innblikk ved å synge to av sangene i forestillingen. Klippet er hentet fra programslippet på Kilden Teater og Konserthus.

Det males et sørlands-landskap til Kveiteprinsen! Se hvor mye arbeid som ligger bak et slikt kunstverk av en kulisse.

KJØPE BILLETTER

mai 2017

juni 2017