loader
29. apr 2017
Intimsalen
Teater
200.00 NOK

Kvinnekuppet

Kvinnene overtar kommunestyret. En jordmor fra Marnardal blir Norges første kvinnelige ordfører.

PRODUSERT AV KILDEN TEATER

– Alt vi hører er meninger, ikke fakta. Alt vi ser, er perspektiver, ikke sannhet, sa den romerske herskeren Marcus Aurelius. 

Slik er det også med historien om hvordan Aasa Helgesen (født Røinesdal) fra Bjelland ble Norges første kvinnelige ordfører. Som husmannsdatter var Aasa i utgangspunktet dømt til et liv som tjenestejente. Mot alle odds klarte hun likevel å skaffe seg lån for å reise til hovedstaden og ta jordmorskolen. I 1903 fikk hun fast jobb som jordmor på Utsira – og 22 år senere ble hun valgt til øyas ordfører. Historiene om hva som egentlig skjedde den gangen i 1925 er mange og sprikende. Det eneste de har til felles, er at de helst ikke skal fortelles. 

12 år etter at stemmerett for kvinner ble innført, stakk kvinnene på Utsira av med 11 av 12 plasser i kommunestyret. Alle sentrale verv ble besatt av kvinner. En stolt seier for kvinnebevegelsen i Norge. Og en stor skamplett i Utsiras historie.

I årevis har Utsira stått samlet om å fortie hva som skjedde den gangen.  Forestillingen vår beveger seg i et landskap satt sammen av fakta, gjetninger og fri fantasi. Vi forteller ikke sannheten. Vi gir deg kun vårt perspektiv.

Sterke menn jobbet hardt for å få valget i 1925 omgjort. Norges regjering slo imidlertid fast at valget var gjennomført uten noen form for fusk, og det ble stående som gyldig. Mens nasjonale og lokale aviser ble fylt av sinte leserinnlegg og debatt om "skjørteregimet", satte de folkevalgte kvinnene nøkternt i gang med arbeidet sitt under mottoet "Vi får sette tæring etter næring".

I tre år ble Utsira drevet bedre enn noen gang. Kommuneunderskudd ble til overskudd. Det ble bygget ny skolevei. Kirken fikk ny ovn. Rutebåttilbudet ble utvidet. Skatter ble møysommelig krevd inn. Likevel ble ikke en eneste av de 11 kvinnene gjenvalgt. Mennene fikk fra 1928 alene dominere kommunepolitikken helt frem til 80-tallet.

Historien bak hva som egentlig skjedde ved kommunevalget i 1925 er full av mysterier. Var det en spøk fra en innflytter? En hevnaksjon fra innbyggere som ikke ville betale skatten det mannlige kommunestyre krevde inn? Et kvinnepolitisk eksperiment? Får vi noen gang vite sannheten?

I et TV intervju i 1989, blir en av døtrene til Aasa Helgesen spurt om ikke hun var stolt av sin mor som ble valgt til Europas første kvinnelige ordfører. 64 år etter den historiske begivenheten, klarer ikke datteren å holde tårene tilbake idet hun svarer ”Stolt? Nei, det var sånn en skam”.

Mens gratulasjoner fra hele verden ble sendt til den nyvalgte ordføreren, utspant et helt eget familiedrama seg hjemme hos jordmor og åttebarnsmor Helgesen. Kvinnene som ble valgt til politikere, var nemlig ikke tilfeldige kvinner. Ei heller var de politisk aktive. Aasa Helgesen var konen til sittende ordfører. Mange av de andre kvinnene som ble valgt, overtok plassen i kommunestyret etter sine ektemenn. Hjemme i små stuer på Utsira, satt menn som plutselig skulle passe hus og barn mens konene deres tok seg av det som til nå hadde vært deres jobb.

I forestillingen Kvinnekuppet, vil vi dra på en tidsreise gjennom kvinnekampens historie. På scenen følger vi nåværende Utsiraordfører Marte Eide Klovning mens hun leter både etter sin egen historie, og historien om hvorfor kvinnekamp har vært, og er nødvendig. 

Skuespillere: Marte Eide klovning, Linn Løvvik og Elin Gunnarsdotter Sandvik.

Kunstnerisk team:

Av: Birgit Amalie Nilssen og Ketil Bjørnstad.

Regissør:Christine Helland.

Scenograf: Freya Busby.

Lysdesigner: Joakim Foldøy.

Lyddesignere: Halvor Lillesund og Vegard Fossum.

Videoproduksjon: Gudrun Karina Arntsen.

Koreograf: Darren Lee Royston.

 

Varighet: ca 45 min.

 

Bilder