loader
23. sep 2017
Konsertsalen
Ettersnakk, Konsert, Opera
175.00 - 550.00 NOK

La Traviata – Opera konsertant

Kilden Opera inviterer til Festkonsert med Verdis berømte opera

Kristiansand Symfoniorkester
Dirigent: Giordano Bellincampi
Solister: Kari Postma, Audun Iversen, Adam Frandsen m.fl
Kristiansand Operakor medvirker med sammensatt kor.

Giuseppe Verdis La Traviata – den villedede kvinne– har alle ingredienser som skal til for å toppe listen over verdens mest populære operaer; kjærlighet, intriger, skam, penger og makt i det 19. århundres Frankrike. Og den har uendelig vakker musikk som spenner fra den fengende drikkevisen «Brindisi» til berørende arier.  Som så mange av Verdis verk, utforsker La Traviata de store temaer gjennom et intimt familiedrama. I La Traviata fortelles den hjerteskjærende historien om selskapsdamen Violetta Valéry. Alfredo Germont vinner Violetta sin kjærlighet men samtidig også faren, Giorgio Germont, sin misnøye. Germont går bak Alfredo sin rygg og overtaler Violetta til å bryte med Alfredo fordi forholdet deres truer datterens fremtidige giftemål og families rykte. Violetta vil ikke avsløre farens rolle i deres brudd, så Alfredo tror feilaktig at hun elsker en annen. Han fordømmer henne offentlig, noe som påfører dem begge stor sorg. Violetta er dødssyk, men vil de bli gjenforent før det er for sent?

La Traviata ble skrevet i 1853 og ble uroppført i Venezia på La Fenice-operaen. Librettoen ble skrevet av Verdis venn, Francesco Maria Piave, som skrev libretto til hele åtte av Verdis operaer. La Traviata bygger på den berømte romanen Kameliadamen av Alexandre Dumas d.y. Den ble utgitt i 1848, bare tre år etter at modellen til Kameliadamen, Marie Duplessis, døde. Hun var en meget kjent kurtisane i Paris`sosietetsverden. La Traviata ble ikke godt mottatt etter urpremieren, men allerede året etter ble operaen satt opp i Venezia, da med stor suksess. Siden den gang har La Traviata blitt fremført utallige ganger og har i en årrekke ligget på førsteplass over verdens mest spilte operaer.

Varighet 2 timer og 40 minutter.

«Opera på sitt beste: Sterkt berørende og bevegende»<br>
Emil Otto Syvertsen, Fvn

Akt 1. Fest i Violettas hus

Det er fest hos kurtisanen Violetta Valéry i Paris. Blant gjestene er den unge Alfredo Germont og hans venn Gastone. Alfredo har forelsket seg i Violetta, og mens de andre gjestene danser erklærer Alfredo sin kjærlighet til Violetta. Hun avviser ertende hans tilnærmelser og forklarer at hun bare har noen måneder igjen å leve (hun har tuberkulose). Hun er imidlertid rørt av hans kjærlighetserklæring og gir ham en kameliablomst og ber ham om å komme tilbake når den har visnet.

Akt 2
Scene 1. Violettas hus på landet

Violetta og Alfredo har i tre måneder levd sammen i Violettas hus på landet, og Alfredo synger om deres lykkelige liv. Av Annina får Alfredo vite at Violetta har brukt hele sin formue på å opprettholde deres kostbare hushold. Alfredo reiser derfor til Paris for å skaffe penger. Mens Alfredo er borte får Violetta besøk av hans far, Giorgio Germont, som ber henne om å forlate Alfredo for familiens skyld og ære. På grunn av deres forhold kan Alfredos søster ikke gifte seg med den mannen hun elsker. Det er en smertefull beslutning for Violetta, men med stor sorg bestemmer hun seg for å følge farens oppfordring om å forlate Alfredo. Alfredo kommer tilbake fra Paris, og Violetta bedyrer at hun elsker ham. Violetta tar kort tid senere farvel med Alfredo fordi hun må reise bort et par dager. Etter hun har reist finner Alfredo et brev der hun skriver at hun har forlatt ham for alltid. Alfredo er knust. Faren forsøker å trøste Alfredo og ber ham om å følge med hjem til Provence. Alfredo mistenker at Violettas tidligere elsker Douphal er årsaken til at hun har forlatt ham. Når han så finner en middagsinvitasjon fra Violettas venninne Flora, forsterker det hans mistanker. Han begir seg til Paris for å finne Violetta. Alfredos far forsøker å stoppe ham, men lykkes ikke.

Scene 2. Ball hjemme hos Flora
Violetta ankommer ballet sammen med baron Douphal. De finner Alfredo ved et spillebord, og når Alfredo ser dem forteller han at han er kommet for å hente Violetta hjem. Douphal slår seg ned ved bordet for å spille mot Alfredo, hvorpå Douphal taper og Alfredo vinner en stor sum penger. Av redsel for at Douphal skal utfordre Alfredo til duell, ber Violetta Alfredo om å forlate ballet. Alfredo mistolker hennes ønske og prøver å få Violetta til å innrømme at hun elsker baron Douphal. Violetta ser ingen annen mulighet enn å bekrefte dette, hvorpå Alfredo søker de andre gjestenes oppmerksomhet og fornedrer Violetta foran alle. Han kaster gevinsten fra spillet framfor hennes føtter, og Violetta besvimer og faller om. Giorgio, som har fulgt etter sin sønn til Paris, bebreider ham for hans oppførsel og Alfredo angrer seg. Violetta forsøker så å forklare sin kjærlighet til ham.

Akt 3. Violettas soverom
Violetta ligger syk i sin seng og pleies av tjenestepiken Annina. Hun leser gang på gang brevet hun har fått fra Alfredos far, der han erkjenner at han har gjort henne urett og at han bøyer seg for hennes store kjærlighet til hans sønn. Han forteller at Alfredo har duellert mot baron Douphal. Baronen ble lettere skadet i duellen og Alfredo har reist utenlands. Germont skriver også at han har fortalt Alfredo om Violettas store offer og at Alfredo har bestemt seg for å komme tilbake til henne. Når Alfredo omsider kommer begynner de, tross Violettas helsetilstand, å planlegge et nytt liv sammen.  Men det er for sent. Når Giorgio stiger inn i rommet sammen med doktor Grenvil og Annina, synker Violetta død om i Alfredos armer.

Sangerne

Den prisbelønte sopranen Kari Postma har sunget en rekke store roller på noen av Europas og Skandinavias største scener, deriblant som medlem av solistensemblet på Staatsoper Hamburg.

Hun har gjort roller som Mimí og Musetta i La bohème, Norina i Don Pasquale,8 Contessa og Susanna i Figaros bryllup, Zerlina og Donna Elvira i Don Giovanni, Adina i L’Elisir d’Amore, Ännchen i Der Freischütz, Grete i Hänsel und Gretel og Pamina i Tryllefløyten.

Postma er også en etterspurt konsertsanger og synger med alle de største symfoniorkestrene i Skandinavia. Hun har studert ved Musikkonservatoriet i Trondheim, Norges Musikkhøgskole og Operaakademiet i København. Hun har vunnet den nasjonale finalen i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse, 1. pris i Philips musikkonkurranse.

Forrige sesong gjorde hun rollen som Tatyana i Eugen Onegin og debuterte med Hong Kong-filharmonien. Denne sesongen synger hun tittelrollen i Janáčeks Katja Kabanova her ved Den Norske Opera & Ballett.

Den norske baritonen Audun Iversen har studert ved Musikkhøgskolen i Oslo, Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy i Leipzig og ved Operaakademiet i København. I juli 2007 kom han til finalen i Hans Gabor Belvedere Singing Competition i Wien og samme år gikk han helt til topps i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. Blant hans mange operatiske roller kan nevnes Greven i Figaros bryllup, Marcello i La bohème, Sharpless i Madama Butterfly, Figaro i Barberen i Sevilla og tittelrollen i Eugene Onegin. Audun Iversen er også en aktiv konsertsanger, og opptrer jevnlig i konserthaller både i Europa og USA. Audun har hatt oppdrag på mange fremtredende operahus inkludert Royal Danish Opera, Royal Opera House, Covent Garden, San Francisco Opera, Deutsche Oper Berlin, Theatre an der Wien og DNO&B.

ADAM FRANDSEN, tenor, kommer fra Danmark og høster for tiden stor internasjonal oppmerksomhet for sin lyriske tenorstemme som beskrives som “skin- nende, uanstrengt og proppfull av energi”.

Siden han som ung gutt startet å synge i Det Kongelige Kapell i København har han bergtatt publikum over hele verden. Han mottar stor applaus for sitt uomtvistelige talent og for sitt engasjement for operaens sanne kunst; drama, lidenskap, karakter, verdighet og styrke.

Adam Frandsen har gjort utallige roller, bl.a: Ferrando i Così fan Tutte og Elvino i La Sonnambula på Opera Hedeland, Narraboth i Salome på operaen i København i regi av Stefan Herheim. Tittelrollen som Arkitekt Jørn Utzon i Opera Australias mye omtalte opera Sydney Opera House, The Opera, som feiret det berømte operahuset. Blant senere engasjementer kan videre nevnes Hertugen i Rigoletto, Tamino i Tryllefløyten og Farinelli med Tivoli-symfonikerne i København. Adam Frandsen har også sunget Don José i Carmen, The Prologue i The Turn of the Screw samt tittelrollene i Idomeneo og Faust.

Ingunn (sopran) avsluttet sin mastergrad i utøvende sang ved Griegakademiet i Bergen. Hun har nylig flyttet tilbake til Kristiansand. Ingunn er ofte brukt som solist, blant annet i Carl Nielsens 3. symfoni med KSO. Hun hadde hovedrollen i Tronsmo/Hauglands Hypermusikal på Den Norske Opera og Ballett og hovedrollen som «Maria» i A.Arntsens Like til Betlehem. Ingunn er også en svært erfaren ensemblesanger. Hun har også vært med i mange av Kristiansand Solistensemble sine produksjoner.

Petra Frece fullførte sin mastergrad i musikologi ved fakultet for kunst i Ljubljana. Hun studerte klassisk sang på Musikkonservatoriet i Ljubljana med professor Mateja Volčanšek. Som sanger var og er hun medlem av ere kjente slovenske kor. I 2010 startet hun en suksessfull vokalkvartett bestående av kvinner.

Siden 2014 har hun også jobbet som assisterende dirigent og vokal trener i koret Mpz Trnovci, og siden 2016 har hun vært dirigent for koret Mpz Senožeti. Petra har vært med på ere av Kristiansand Solistensemble sine produksjoner, og hun var også solist på Mozarts Requiem med Kristiansand Symfoniorkester i mai 2017.

Niklas Engquist er utdannet ved Musikhögskolan i Malmö og har etablert seg som en meget ettertraktet tenor i konsertsaler og ved festivaler i Skandinavia og Europa. Han opptrer jevnlig med de ledende skandinaviske symfoniorkestrene. Han har samarbeidet med en rekke kjente dirigenter som Thomas Dausgaard, Tõnu Kaljuste, Andrew Parrott og Tobias Ringborg.

I 2017 har Niklas bl. a. sunget Bachs Matteuspasjonen i Stockholm og Århus, Bachs Magnificat i Malmö, Händels Messias i København og Stockholm, Mozarts Requiem i Nyköping og Bachs Juleoratorium og Himmelfartsoratorium med Det Norske Blåseensemble.

Marko er født i Serbia (Cacak). Som barn var han elev på musikk- skolen i klassen til professorene Dragana Vukovic og Ljubica Zivkovic. Han begynte å studere operasang på fakultetet for musikk i Beograd i klassen med professor Nikola Mijailovic. To ganger har han vunnet førstepremien i Nasjonal sangkonkurranse (2013 og 2015 i Beograd, Serbia), samt 1. premie i den internasjonale Lazar Jovanovic sangkonkurranse i Beograd, Serbia.

Marko har sunget rollen Don Alfonso i Cosi fan tutte (Mozart), Vincenzo Biscroma i Viva la Mamma (G. Donizetti) og Paris i Romeo og Julieta (C. Gounod).

Stefan Jovanovic (baryton) er født i Serbia i 1991. Han har studert sang på “University of Music and Performing Arts” i Graz. Under disse studiene hadde han ere roller i ulike opera- og konsert- prosjekter som Gianni Schicchi i Puccinis Gianni Schicchi og Pan i O enbachs operette Daphnis und Chloe.

I 2016 kom han til nalen i AIMS sangkonkurranse i Graz.
I januar 2017 sang han rollen som faren i Humperdincks Hänsel und Gretel i Graz.

Som korsanger deltar han i mange korprosjekter, samt i operakor i ere operahus. Gjennom studiene deltok han på ere masterklasser med lærere som Rudolf Piernay og Gabriele Lechner etc.

Miha Bole (bassbaryton) startet sin sangkarriere i lokale kor i hjembyen Postojna. Senere ble han medlem av ere anerkjente slovenske kor. Han avsluttet sine sangstudier på konservatoriet i Ljubljana med professor Janko Volčanšek. For tiden fortsetter han sin vokalopplæring i Zagreb, Kroatia.

I 2013 deltok han i den slovenske nasjonale sangkonkurransen hvor han ble tildelt sølv. I 2011/2012 ble han kunstnerisk leder av vokalgruppen Goldinar. I 2016/2017 ble han leder av kammer- koret Arima. Siden 2012 har han vært medlem av det internasjonale kammerkoret Utopia & Reality.

Jakub Niedziela (bass) er født i Polen. Han er utdannet musiker fra Institutt for Musikk på Universitetet i Katowice og Institutt for Musikk og Dans på Universitetet i Stavanger i klassen til Bettina Smith. Han samarbeider med forskjellige profesjonelle ensembler (Kilden Vokalensemble, Katedral Sangere i Stavanger, Opera Polen, Silesian Filharmonien, Katowice Solistensemble Camerata Silesia).

Han har sunget i de største konsertsalene i Europa: Paris, Wien, Brussel, Kraków, Warszawa, Bregenz). Jakub bor nå i Tananger med kone og to barn.

Haakon Hille Hustad er en svært allsidig bass-baryton med lang solist- og ensembleerfaring. Haakon har studert ved Barratt Due Musikkinstitutt og med operasangeren Jan Sødal.
Haakon benyttes jevnlig som solist, og har opptrådt med flere av landets ledende orkestre, blant annet Kringkastingsorkestret, Det Norske Blåseensemble, Barokkanerne og Oslo Barokkorkester.

Haakon er også tilknyttet Kilden Vokalensemble.

Et varslet dødsfall på Kildens operascene

Når hovedpersonen i «La Traviata» faller om i høst, er det en av verdens mest kjente operascener som utspiller seg.

Film

Spotify

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt