loader
14. apr 2018
Intimsalen
Teater

Sidespringerne

«SIDESPRINGERNE»

– en umoralsk komedie av Jo Strømgren

Jo Strømgren står egenhendig for Norges største eksport av teater. Forestillingene hans spilles i over 50 land og mottar strålende kritikker verden over. Til daglig driver han sitt eget kompani, og er i tillegg huskoreograf ved Den Norske Opera og Ballett. Når Kilden Teater fikk lokket ham til Sørlandet, var det med tilbud om å skrive et stykke om akkurat det han mente Kristiansand trengte aller mest. Jo Strømgren svarte med å gi oss en komedie om utroskap.

På scenen møter du våre egne skuespillere Ina Maria Brekke, Lars Emil Nielsen, Steffen Mulder og Johannes Blåsternes sammen med Ingri Enger Damon fra Jo Strømgren kompani. Alle skuespillerne spiller … seg selv! Det vil si: De spiller svært karikerte utgaver av seg selv – i situasjoner de aldri selv ville oppsøkt. Tror vi, i alle fall. I Jo Strømgrens verden deler Ina Maria, Lars Emil, Steffen og Johannes alle samme psykolog – og langt flere hemmeligheter enn de selv er klar over. Etterhvert som scenen snurrer, og lukkede dører åpnes og lukkes i vassekte fransk farsestil, blir det stadig mer krevende å være en god samlivsterapeut.

URPREMIERE 23. februar

Skuespillere

INA MARIA BREKKE er utdannet skuespiller ved Liverpool Institute for Performing Arts. Hun har medvirket i flere film- og tv-produksjoner, bl.a. som Jen i Clowne, Mari i Dumpa (NRK) og senest i kortfilmmusikkvideoen Girls. I tillegg har hun skrevet kortfilmen ANA som ble produsert og spilt inn i Los Angeles. På scenen har hun blant annet vært å se som Pippi i Pippi Langstrømpe, Klatremus i Hakkebakkeskogen, Lise i Doktor Proktors Prompepulver, Liesl i The Sound of Music, Lady Capulet, Mercutio, Ammen og Lorenzo i Romeo og Julie og senest som danser i Terje Vigen i Fjæreheia. I høst har hun medvirket i Jeg vil vaske verden ren på Kilden Teater. Ina er en del av Kildens ensemble.

LARS EMIL NIELSEN kommer fra Lillesand og har sin utdannelse fra Universitetet i Agder. Han har produsert og spilt i flere oppsetninger av Pider Ro av Sørlandets egen forfatter Gabriel Scott. Nielsen har siden 2013 vært tilknyttet Kilden Teater, og har medvirket i forestillinger som Den Stundesløse, Reisen til Julestjernen, Villa Contigo, Den Modige, Gutta i Trehuset, Romeo og Julie og var i vår å se som jurymedlem nummer 12 i Juryen – 12 edsvorne. Høsten 2017 medvirket han i Jeg vil vaske verden ren på Kilden Teater. På fritiden har han produsert humor- og showkonseptet På Nyklipte Stier som har hatt stor suksess flere steder på Sørlandet de siste somrene.

STEFFEN MULDER fra Kristiansand er utdannet skuespiller fra NISS i Oslo. Etter endt utdannelse arbeidet han frilans, men siden 2012 har han vært tilknyttet Kilden Teater. Der har han medvirket i flere oppsetninger som Kilden av Gabriel Scott, Den Stundesløse, Reisen til Julestjernen, Den Modige, Villa Contigo, Gutta i trehuset, Snødronningen, Juryen – 12 edsvorne og Jeg vil vaske verden ren hvor han hadde rollen som Vidkun Quisling. I tillegg har han utviklet manus til flere oppsetninger for

Den kulturelle skolesekken i Kristiansand. I 2016 debuterte Mulder som regissør for Romeo og Julie, en forestilling som senere ble spilt for skolebarn i hele Agder.

JOHANNES BLÅSTERNES er utdannet skuespiller fra Statens Teaterhøgskole (2013-2016). Han har før og under utdanning medvirket i forestillinger på Det Norske Teatret, Grusomhetens Teater, og tatt oppdrag som instruktør. De siste årene har han også spilt diverse roller i Dyreparken. Høsten 2016 ble Johannes Blåsternes tilknyttet Kildens ensemble. I 2017 spilte han blant annet Sakfører Krogstad i Et dukkehjem, Nr 6 i Juryen – 12 edsvorne og han medvirket i familieforestillingen Poteter har Ingen vinger.

INGRI ENGER DAMON har siden endt utdanning ved The Royal Academy of Dramatic Art (RADA) i London, jobbet som freelanceutøver i utlandet og i Norge hos bl.a Jo Strømgren kompani og Teater Joker og er fortsatt aktivt med i begge kompanier. Hun har gjestet Den Nationale Scene i Bergen og turnert med Riksteatret. Ved siden av har hun også undervist i snart 10 år og vært fagansvarlig for Forstudium Teater ved Kulturskolen i Oslo. I 2014 ble hun certifisert Chubbuck coach ved Ivana Chubbuck Studio i Los Angeles. Hun har også lang og variert erfaring fra film og tv; senest i filmen Norway og i serien Wisting som kommer på TV til neste år.

Kunstnerisk team

JO STRØMGREN er regissør og koreograf som kommer fra Trondheim. Han har skapt rundt 150 produksjoner i ulike sjangre og hans forestillinger har blitt spilt i over 60 land. Som dramatiker er han en av Norges mest produktive med nærmere 30 skuespill oppført på institusjonsteatre i inn- og utland. Han har også jobbet mye med figurteater og film.

STEPHEN ROLFE er født i London og begynte å jobbe i teater som inspisient for Northampton Repertory Theatre i 1974. Han har jobbet frilans som teknisk sjef fra 1974- 1995 og lysdesigner for flere teater og dansekompanier, hovedsakelig med fokus på nyutviklet teater, dans og performance.
Rolfe har siden 1996 vært svært aktiv innen norsk teater og dans. Siden starten av 1997 har han har vært med Jo Strømgren Kompani som teknisk sjef, samt lysdesigner for mer en 30 forestillinger. Han har også vært lysdesigner for blant andre Carte Blanche Dansekompani, Riksteatret, Den Nationale Scene i Bergen, Hålogaland Teater og Den Norske Opera og Ballett.

BREGJE VAN BALEN er nederlandsk, og tidligere fremtredende danser som har sin ballettutdanning fra The Netherlands Dance Theatre 1 og 2 (NDT). Etter avsluttet dansekarriere, omskolerte hun seg til designer ved Baruch Mode Academie.

Bregje Van Balen har designet kostymer for teater, dans og opera, blant andre The Netherlands Dance Theatre 1 og 2, Den Norske Opera & Ballett, Den Kongelige Ballet (DK), Kungliga Baletten (S), Compania Nacional de Danza, Opera de Lyon med flere. Hun har jobbet med koreografer som bl.a. Patrick Delcroix, Jerome Meyer & Isabelle Chaffaud, Cora Bos Kroese, Wubkje Kuindersma samt Chirpaz & Cere. Hun har flere ganger tidligere samarbeidet med Jo Strømgren.

Øvrige medvirkende
Inspisient Nina Ruud
Scenemester Ole Munch Jørgensen
Lyd-/lysavvikler Vitor Mendes
Scenografi, kostymer, rekvisitter, hår, sminke og mask er tilvirket på Kildens verksteder.
Lyd-, lys- og sceneteknisk arbeid er levert av Kildens produksjonsavdeling.

Film

Forfatteren selv sier det slik:

– Det er mange ting vi aldri får svar på. Hvor mange tisser egentlig i svømmebassenget? Hvor mange bekjente har hemmelige sidesprang? Antallet er sannsynligvis det samme.

Det finnes mange grunner til å skrive en komedie om utroskap på Sørlandet. Her er noen av dem:

Moralsk analyse:

Dissosiativ identitetsforstyrrelse har gått fra å være en diagnose til å bli en folkesport og evnen til å sjonglere mellom ulike personligheter har for mange blitt en forutsetning for et vellykket moderne liv. Det holder ikke lenger å være den man er, man må være mange. Som en polypp deler vi oss i ulike identiteter, med håp om flere og sterkere opplevelser som andre enn oss selv. Hva som er sant eller ikke spiller mindre og mindre rolle. Psykososial turisme er dessuten billig og miljøvennlig, vel og merke hvis man klarer å holde styr på kalenderdager og møtesteder.  

Liberal analyse:

Den viktigste grunnen til at mange ikke har sidesprang er den manglende evnen til å holde kjeft. Ærlighet var en gang en dyd, men den har forduftet fra de fleste samfunnsområder. Ingen tror på politikere lenger, skattesnyteri foregår i annenhver husstand og vi kaster gjerne et batteri eller to i søpla. Dydens siste skanse er derimot den lutheranske plikten om å meddele sin partner om sidesprang, gjerne med detaljrikdom for å understreke ærligheten. Uten tanke for hvilken smerte dette medfører hos den som mottar betroelsen. Et utopisk scenario er hvor alle har svin på skogen, for å lette på smerten når det er din tur til å fortjene ærlighet.   

Medisinsk analyse:

I et samfunn hvor fysisk fostring og fintessbølger truer med å sykmelde folk med ensforminge treningsregimer er det viktig å vektlegge betydningen av seksuell aktivitet. Det som godt kan kalles naturens eget treningsprogram er ikke bare sunt for kroppen, det har også betydelig innvirkning på humør og livsgnist. Utsettelse for virus og bakterieflora har også som kjent en styrkende virkning på immunforsvaret.

Samfunnsøkonomisk analyse:

Sidesprang som fenomen gir positive effekter i et samfunnsøkonomisk regnskap. Kollektivtrafikken øker med hyppige besøk utenfor de nære nabolag, hotellnæringen nyter godt av kapastitetsutnyttelse ved økt utleie av dagrom, apotekbransjen øyner ingen øvre grense for omsettelse av enkelte produkter knyttet til underliv og kontakt mellom ulike slike. Antallet alkoholikere vil synke drastisk idet det generelle konsumet dreier fra det å drikke seg full til det å drikke seg til mot. Statskirken, hvis økonomi har en dyster framtid i møte, vil muligens også nyte godt av økende bidrag i kollekten, da i særlig grad i landets sørligste fylker. Anger og ruelse er kjente bivirkninger av utroskap. 

Hvorfor skal jeg se denne forestillingen?

Fordi mange teaterpublikummere er utro selv eller offer for utroskap. Andre mange går tafatte rundt og grubler på mulighetene mens de glor på naboens bein og prøver å hjernevaske seg selv til renhet. For de virkelig uskyldige som ikke kjenner andre veier enn den smale vil forestillingen være ekstra viktig da den gir et innblikk i den virkelige verden der ute.

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt