loader
23. okt 2018
Konsertsalen
KSO, Teater

Teaterkonsert Peer Gynt

Det er sjelden man kan si hip-hop, jazzballett, pole, Ibsen og Grieg i samme setning, men for en herlig kombinasjon det blir!

Peer Gynt er Norges store nasjonalhelt. Eller kanskje er det riktigere å kalle ham en antihelt. Peer Gynt er nemlig så opptatt av å bli noe stort, at han aldri blir noe som helst. Han er flink til en eneste ting: Å dikte. Men det er ikke nok for verken ham selv, eller for noen rundt ham. Ja, med ett unntak da. Den vakre og trofaste Solveig dedikerer hele livet sitt til å vente på at Peer Gynt skal oppdage at hun er like viktig for ham som han er for henne.

Vår forestilling begynner helt på slutten av Henrik Ibsens tekst. Da Ibsen var liten, hadde han et mareritt om en knappestøper. I Ibsens fantasi, kom knappestøperen for å støpe om sjelen til mennesker som ikke hadde satt spor etter seg på jorden. Når Peer Gynt møter Knappestøperen, får han beskjed om at han ikke er god nok for himmelen, og heller ikke ond nok for helvete. Peer Gynt skal derfor smeltes om til et nytt menneske. Dette er Peer Gynts aller største skrekk: Å ikke ha betydd noen ting. Han trygler om en sjanse til å vise hvor betydningsfull han er – og tar oss med på en virvelvind av en reise gjennom et helt liv.

Teaterkonsert Peer Gynt blir som å spole kjapt gjennom tre timer med dramatikk. Vi gir deg noen av høydepunktene fra både Ibsen og Grieg. Dessuten får du dem i feil rekkefølge. Vi limer Ibsens dikt og Griegs musikk sammen på en ny måte, slik at hele forestillingen handler om Peer Gynts forsøk på å overbevise Knappestøperen om at livet hans ikke har vært så meningsløst som folk rundt ham tror.

Både Henrik Ibsen og Edvard Grieg skrev Peer Gynt som en parodi på hva det vil si å være norsk. Nordmenn på deres tid tok ikke ironien. De bare digget musikken og teksten. Det gjør vi også. Peer Gynt handler kanskje om å være norsk, men mest av alt, handler det om å skjønne at den livsviktige forskjellen mellom å være seg selv, og å være seg selv nok.

Edvard Griegs Peer Gynt suite 1 og 2 spilles av et fulltallig Kristiansand Symfoniorkester. Peer Gynt danses av Tomos Young. Skuespillerne Lars Emil Nielsen, Ulrik Waarli Grimstad og Marius Karlsrud forvalter alle rollen som Knappestøperen. Mor Aase danses av prima ballerina Victoria Marr. Den lyriske Jazzdanseren Flik Swan gir liv til Solveig. Hip hop´eren Chenno Tim er Dovregubben, og luftakrobaten Amalie Hagesæter er Dovregubbens datter. Luftakrobat Ine Wilhelmsen danser rollen som Ingrid, mens Julie Rasmussen er Begriffenfeldt.

Dirigent: Per Kristian Skalstad

Regi: Amalie Nilssen – Scenografi: Ryall Burden

Kostymedesign: Berit Lågeide Griffin

Lysdesign: Martin Myrvold

Medvirkende

Tomos Young er utdannet innen musikkteater, koreografi og utøvende dans fra Institution Sevignée i Frankrike og Dorreen Bird College i London. Som profesjonell danser har han jobbet i hele Europa, blant annet med Moorish Dancers på The Playhouse London, Transitions, og Non Such Historical Dance Company. Her i Norge har han blant annet jobbet med Amanda fra Haugesund, Helter på Haugesund Teater og ikke minst gjort rollen som Terje Vigen i Fjæreheia. Som koreograf debuterte han med forestillingen Breaking Point med det London-baserte kompaniet TYDC. Senere har han turnert internasjonalt med Stopgap Dance Company og deltatt i flere internasjonale samarbeidsprosjekter. Tomos Young har i senere tid undervist i The Inclusive Practice, koreografert ungdomsgrupper og utviklet egne prosjekter.

LARS EMIL NIELSEN kommer fra Lillesand og har sin utdannelse fra Universitetet i Agder. Han har produsert og spilt i flere oppsetninger av Pider Ro av Sørlandets egen forfatter Gabriel Scott. Nielsen har siden 2013 vært tilknyttet Kilden Teater, og har medvirket i forestillinger som Den Stundesløse, Reisen til Julestjernen, Villa Contigo, Den Modige, Gutta i Trehuset, Romeo og Julie og var i vår å se som jurymedlem nummer 12 i Juryen – 12 edsvorne. Høsten 2017 medvirket han i Jeg vil vaske verden ren på Kilden Teater. På fritiden har han produsert humor- og showkonseptet På Nyklipte Stier som har hatt stor suksess flere steder på Sørlandet de siste somrene.

Ulrik Waarli Grimstad er oppvokst i Oslo og Kristiansand, og var i 2015 ferdig utdannet skuespiller fra Den Danske Scenekunstskole i Århus. I ettertid har han spilt ved flere teatre i Danmark, blant annet Aarhus Teater, Teater Svalegangen og Betty Nansen Teateret i København, før han vendte nesen hjemover og ble en del av Kilden Teaters ensemble, hvor han tidligere har medvirket i blant annet Et dukkehjem i rollen som Dr. Rank og jurymedlem nr. 4 i Juryen- 12 edsvorne, samt i høstens teateroppsetning Jeg vil vaske verden ren.

Marius Karlsrud er freelance skuespiller og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. I tillegg til å jobbe med Peer Gynt har han vært tilknyttet Kilden siden august, hvor han medvirker som musiker og skuespiller i Den Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry.

Victoria Marr tok sin utdannelse ved Royal Ballet School i London, og ble deretter invitert inn i prestisjetunge Birmingham Royal Ballet. Gjennom hennes 17 år lange karriere ved dette kompaniet har hun steget i gradene til å bli førstesolist, og danset mange ledende roller i kompaniets varierte repertoar. Hun har opptrådt som gjestedanser i Japan, Kina og New York, før hun forlot kompaniet til fordel for det nettbasert ballettfitness-selskapet Sleek Technique og hennes lille familie. Hun er lykkelig over å kunne kombinere dansing, trening og familieliv med sine to barn.

Flik Swan har sin ballettutdannelse fra Elmhurst Ballet School. Hun har jobbet som danser og skuespiller innen film, teater og TV i 20 år, og vært involvert i kompanier som blant annet The Royal Shakespeare Company. Ved musikalhuset West End var hun del av den originale besetningen til The Secret Garden og Beauty and the Beast. I tillegg gjorde hun roller i Chicago og Grease samt hennes første rolle noensinne, som Val i den nasjonale turneen til A Chorus Line, som forøvrig vant Tony-prisen – verdens gjeveste musikalpris. Siden 2013 har hun sammen med Victoria Marr drevet det nettbaserte ballettfitness-selskapet Sleek Technique.

Foto: Lena Rustan Fidjestad

Chenno Tim er selvlært innen dans. Han startet med breakdance som 12-åring og vant norgesmesterskapet i breaking med Kingwings Crew. Han har arbeidet som pedagog og danselærer siden 2011 og har opptrådt i TV-programmer som Dansefeber, Norske Talenter, Gullruten og Melodi Grand Prix. De siste årene har han deltatt som danser og skuespiller i blant annet Romeo og Julie ved Den Norske Opera & Ballett, Ronja Røverdatter ved Nationalteateretog en rekke ulike oppsetninger av Kaptein Sabeltann i Kristiansand Dyrepark.

Amalie Nilssen Hagesæter har mange års erfaring som luftakrobat, og har blant annet to sølvmedaljer fra NM i Pole Sport. Hun jobber som instruktør og artist innen luftakrobatikk for Motus Studio i Bergen. I 2014 opptrådte hun med Pole dance i forestillingen Transparens ved Haugesund Teater. Hun kom også til semifinalen i Norske Talenter 2017 med sitt talent innen aerial silks. I tillegg driver Amalie med aerial hoop og lollipop/lyrapole.

Ine Wilhelmsen jobber fulltid som instruktør ved Sometimes Pole studio i Oslo. Hun har også jobbet med flere showgrupper hvor hun har gjort både aerial silks, aerial hoop, pole og partnerakrobatikk. I 2016 danset hun pole i åpningsnummeret av Melodi Grand Prix. Ine har flere ganger vært finalist i både nasjonale og internasjonale Pole-konkurranser på profesjonelt nivå.

Julie Rasmussen er utdannet ved den Danske Scenekunstskole (2009-13) og Amsterdam School of the Art (utveksling 2012). Hun er oppvokst i Kristiansand og er tidligere mottager av kunstnerstipend fra Kristiansand Kommune (2012) og Norsk Kulturråd (2013 og 2017). Julie er en av arrangørene bak Ravnedans-festivalen i Kristiansand, som går av stabelen for 10. gang neste sommer. Rasmussen arbeider som danser, koreograf og festivalarrangør med base i København. Hun har turnert med sine egne forestillinger og samarbeidsprosjekter siden 2010, og arbeidet for koreografer og kompanier som blant andre Hofesh Shechter Company, Fieldwork / Heine Avdal & Yukiko Shinozaki og A MasIng Production.

Kunstnerisk team

Les mer på https://www.skalstad.com/

Birgit Amalie Nilssen har sin teaterutdannelse fra Arts Educational London Schools, Guildford School of Acting og Flinders University of South Australia. Som skuespiller har hun blant annet spilt Hero i Much Ado About Nothing og Helena A Midsnummer Night´s Dream på Europaturné for det britiske Shakespeare-kompaniet Theatre Set Up. Regiarbeid omfatter Terje Vigen, Jesus Christ Superstar, Les Miserables og Chess (Moster Amfi) og Terroristene, Kunst og Transparens (Haugesund Teater). Amalie har skrevet manus til en rekke forestillinger, deriblant Vamp-musikalen Hallo – Adjø, Helter – en dødsbra opplevelse og Anne Franks søsken. Hun overtok som teatersjef ved Kilden i januar 2015 etter ti år som teatersjef ved Haugesund Teater.

Ryall Burden er utdannet ved Victorian College of the Arts, Melbourne Australia, der han har fullført en bachelorgrad i design- og teaterproduksjon (2009). I årene etter utdannelsen har han arbeidet med teater og film i blant annet Australia, New Zealand, Hong Kong, Storbritannia, Nederland og Norge.

Han har vært dukkedesigner på On the Rim of the Word (2009, Royal Opera House London), laget rekvisitter for Hobbiten (regi: Peter Jackson, 2012), og set dresser på Existence (2012) for å nevne noe. På Kilden har han vært scenograf for Figaros Bryllup, Spor og St. Valentin. Siden 2012 har Ryall vært ansatt ved Kilden Teater og Konserthus.

Berit Lågeide Griffin har flere års erfaring fra London innen kostymedesign, søm og farging for English National Opera, Royal Opera House, Shakespeare’s Globe, Secret Cinema og Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance. I 2015 flyttet hun hjem til Norge, hvor hun nå leder kostymeseksjonen ved Kilden Teater- og Konserthus, i tillegg til å jobbe som kostymedesigner, sist på Figaros Bryllup.

Martin Myrvold har sin bachelorgrad i lysdesign fra Rose Bruford College, London. Han er bosatt i Oslo og har siden 2005 jobbet innenfor dans, teater og konsertscenen i Norge. Et utvalg av de seneste danseproduksjoner er Entitled av Stian Danielsen, Skjønnhet I-X av Janne Camilla Lyster, Skinn av Supernova og Me Too av Ryg Helgebostad/Rueslåtten. Et utvalg av de seneste teaterproduksjoner Martin har jobbet med, er Kafka på stranden på Det Norske Teatret, Tre søstre på Nordland teater og Helikopter på Nationaltheatret.

KJØPE BILLETTER

oktober 2018

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt