GLIMT AV GUPTA

Bilde av Rolf Gupta portrett svart-hvitt

Når Kristiansand Symfoniorkester feirer 100 år, setter Rolf Gupta himmel og jord i bevegelse.

Et telefonintervju blir i beste fall et greit saks-intervju. Og det var det denne saken var tenkt å være. Men etter en time på tråden med Rolf Gupta, er det faktisk mulig å høre Otra flyte forbi huset hans, fylt med setesdalsmusikk og lyden av hardingfela han spilte som barn. Like tydelige er bildene av den mørkhårede seksåringen som sitter limt til pianoet hjemme i stua. Han har nettopp oppdaget at han trenger musikken. Han må spille. Og det er umulig å ikke kjenne på spenningen til 18-åringen som i 1985 går på podiet for å dirigere Kristiansand Symfoniorkester for aller første gang.

Rolf Gupta snakker visuelt og melodiøst. Med en karisma som leder et symfoniorkester uten en lyd, har Rolf Gupta – med lyd – en utstråling som går rett gjennom telefonrøret. Kanskje kommer kraften fra keiserne som i noen hundre år styrte det indiske Gupta-dynastiet. Rolfs mektige forfedre, som representerte «the golden age» i Indias historie. Nå er det komponisten Rolf Gupta som har sin «golden age».

Premierenerver

Rolf er stressa. Intervjuet har blitt utsatt fordi han skal være alenefar samtidig som han er i innspurten av et stort bestillingsverk. Han har ikke vært hos frisøren på en stund, så vi må vente med å sende fotograf til neste uke. Han svarer ikke på e-post, og nå ringer han for å beklage. Er det greit at han spiser lunsj mens vi snakker? Ellers rekker han ikke å spise.

Bilde av Rolf Gupta gestikulerer svart-hvitt
Nervøs: Til tross for at Gupta har ledet over 70 urfremføringer av norsk musikk er han likevel nervøs. Foto: Julia Naglestad

Om bare en uke skal han levere bestillingsverket Jordens sang. Et verk for symfoniorkester, fire kor og to solister.

Som dirigent har Rolf Gupta selv ledet over 70 urfremføringer av norsk musikk. Da KSO feiret 75 år i 1995 skrev han verket Chiaroscuro. Han skrev det rett inn på UNESCOs liste over anbefalte verk av International Rostrum of Composers. Den er Guptas hit – spilt mer enn 30 ganger av orkestre i Norge og utlandet. Likevel er han altså veldig nervøs.

– Det er en enorm tillit å få en bestilling av denne størrelsen. Det er så mange mennesker involvert. Alle musikerne, korene. Og ikke minst skal publikum ha en god opplevelse. Det er fryktelig nifst. Det kan gå veldig galt.

– Hvor ofte tenker du på det?

– Jeg prøver å ikke tenke på det hele tiden.

– Hva er du redd for?

Det er veldig sårbart. Først skal jeg klare å skrive den klangen jeg hører inni hodet mitt. Klarer jeg det? Og hva skjer når den slipper ut til orkester og publikum? Vil det fungere? Vil de like det?

– Blir du ofte overrasket når du hører ditt eget verk for første gang?

– Overrasket blir jeg hver gang. Noen ganger positivt og noen ganger blir jeg selvfølgelig skuffet. Da forsøker jeg å finne ut hva jeg må jobbe videre med. Noen ganger klinger musikken bedre eller annerledes enn jeg kunne forestille meg, sier Gupta.

Direktør og kunstnerisk leder i symfoniorkestret, Geir Rebbestad, er også spent. Han har forventninger til at Jordens sang skal berøre både utøvere og publikum.

– Rolf Gupta er en viktig del av Kristiansand Symfoniorkesters historie, og det var enkelt å velge ham som komponist til bestillingsverket. Med Rolfs bakgrunn, og den inngående kjennskapen til orkesteret han skriver for, er vi i trygge hender, sier Rebbestad.

Tett samarbeid

Som komponist har Gupta denne gang hatt et uvanlig samarbeid med orkesteret. Normalt ville han ha levert et ferdig partitur, og overlatt resten til dirigenten. Men nå holder KSO Gupta trygt i hånda. De ser på skissene hans og tester ut ideene. Noe tar han med videre, andre ting har han kastet. De kjenner hverandre godt, orkesteret og Gupta. Han sier verket ville blitt noe helt annet dersom det var bestilt av et annet orkester og skulle spilles i en annen by.

– Det er byen min. Og publikum kjenner meg. Jeg har dem med meg i tankene når jeg skriver og vet noe om hva som vil engasjere dem, sier Gupta.

I tillegg til de sterke yrkesmessige båndene til orkesteret, er verket han skriver også blitt en stor personlig reise.

Bestillingsverket

Jordens sang er så mye. Det er en historie om skapelsen. Ikke den bibelske, men inspirert av 3000 år gamle indiske tekster. Verdens eldste filosofiske skrifter, som omhandler hva som skjedde før skapelsen og hvem som skapte selve skapelsen.

– Det finnes knapt et filosofisk spørsmål omkring tilværelsen som ikke har blitt stilt av de vediske filosofene for 3000 år siden, sier Gupta.

Jordens sang har ledet ham ut på sin første oppdagelsesferd i sin etniske opprinnelse. Og så langt har reisen vært fantastisk.

– Min far er indisk, men den delen av min identitet har jeg ikke nærmet meg før. Nå åpner det seg et univers jeg ikke var klar over. Både musikalsk og filosofisk, det er helt enormt. Helt fantastisk. Det er fascinerende og vakkert!

Verket er også inspirert av sønnens engasjement for klimaet.

– Jordens sang bærer tanken om at vi må ta vare på jorda vår, sier han.

Rolf Gupta er takknemlig for at det var han som skulle få skrive bestillingsverket til KSOs 100-års- jubileum – orkesteret han fikk lov til å dirigere første gang som 18-åring, fordi han studerte orkester-dirigering hjemme i stua hos daværende sjefdirigent John Robertson.

– Det var nifst, men det var gøy. Jeg lærte mye om hva en dirigent faktisk må gjøre for å få orkesteret til å spille sånn.

«Fotballaget» KSO

Bare 17 år gammel var han uteksaminert som kantor fra musikkonservatoriet i Kristiansand. Senere studerte han blant annet ved Sibeliusakademiet i Finland. Han har vært aktiv som komponist fra slutten av 1980-tallet og siden 2012 har Gupta vært professor ved Universitetet i Agder.

Gupta regnes som en av de ledende norske dirigentene i sin generasjon. Han har vært gjestedirigent for samtlige norske orkestre foruten flere ledende orkestre i Norden, Europa og Australia.

Bilde av Rolf Gupta smiler svart-hvitt
Rolf Gupta er mer interessert i metall enn noen skulle tro. Foto: Julia Naglestad.

Fra 2003–2006 var han sjefdirigent og kunstnerisk leder for Kringkastingsorkestret. Som gjestedirigent har han vært ofte i Oslo-Filharmonien. Størst av alt er likevel perioden som sjefdirigent i KSO fra 2005–2013.

– Det var som å være med på oppturen til et fotballlag. Vi klatret opp på et nasjonalt nivå, og det er nok det jeg har vært aller mest stolt av i min karriere som dirigent, sier Gupta.

– Hvis du måtte velge et ikke-kunstnerisk yrke, hva skulle det være?

– Kokk. Det er veldig kreativt. Man kan skape, man kan glede folk og overraske folk. Men i motsetning til kunst er det ingen som stiller spørsmål om det er nyttig eller ikke.

– Har du fritid?

– Jeg har en sønn som er ti år gammel som jeg bruker tiden min sammen med. Han skal til og med være med og synge i Jordens sang. Jeg har testet en del ut på ham og han har gitt meg tommelen opp. Og det er den viktigste tommelen opp for meg.

– Så egentlig har du ikke fritid?

– Tur i skog og mark. Hahaha. Joda, jeg liker det altså. Min eldste sønn sier at jeg må få meg en hobby. Jeg tenker hardt på saken.

– Blant de klassiske komponistene, hvem er din favoritt?

– I likhet med forfattere kommenterer komponistene hverandre. Den ene hadde ikke eksistert uten den andre. Det er noen komponister jeg setter over andre, men jeg kan ikke trekke frem én, det er flere.

– Pop, rock, visesang – eller nesten bare klassisk?

– Må vi gå dit? Vel, jeg er mer interessert i metall enn noen skulle tro.

– Hva er musikalitet?

– Musikalitet handler om at man blir tiltrukket av det. Det oppleves som en nødvendighet. Musikk betyr veldig mye for de aller fleste av oss, om vi er musikere eller revisorer. Den gjør noe med oss rent psykologisk. Går du på en korprøve i dårlig humør, kan du synge deg til et godt humør, sier Gupta.

Onkel Otto

En gang på begynnelsen av 60-tallet, hjemme hos familien Gupta i Kristiansand: Gamle onkel Otto er på besøk, og unge Rolf sitter, som alltid, limt til pianoet. Kommer de gamle på besøk, spiller Rolf «hull i hodet» på dem.

I mellomkrigstiden studerte onkel Otto i Tyskland. Hvis han ikke leste, gikk han ofte ut på konserter for å høre operetter. Nå er den musikkglade, gamle tannlegen pensjonert, og han besøker niesen og familien hennes både titt og ofte. Hver gang spør han om Rolf kan spille Enkevalsen for ham. Og hver gang Rolf spiller, gråter den gamle mannen.

– Jeg oppfattet at han gråt av glede. Det var da jeg forsto at musikk har så sterk effekt på et menneske, sier Rolf Gupta.

Rolf Arvind Gupta

  • 52 år, født i Uppsala, vokst opp i Kristiansand
  • Bor på Sødal, har to sønner
  • Dirigent, komponist og professor ved UiA, og har jobbet bredt nasjonalt og internasjonalt
  • Tidligere sjefdirigent for Kring-kastingsorkestret og Kristiansand Symfoniorkester, der han også var kunstnerisk leder
  • Har mottatt en rekke priser, blant annet Musikkritikerpriseni 2006 for sin tolkning av Ludwig van Beethovens tredje symfoni med Kringkastingsorkestret
  • Har flere ganger vunnet Spellemannprisen for sine plateinnspillinger, første gang i 1999

Jordens sang urfremføres torsdag 14. november

 

Tekst: Nina Zachariassen

Kamilla Tellefsen

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt