LAR PUBLIKUM BADE I KUNST
Kristiansand Nå
UTENFOR BOKSEN: Musikerne i Kristiansand Symfoniorkester bærer kostymer som representerer lov, orden og presteskap, mens skuespillerne tar oss med bak byens pyntelige fasader. Avbildet: Dorota Grüchot (fiolin), Vidar Løvbrøtte (tuba) og skuespillerne Ulrik Waarli Grimstad, Ina Maria Brekke og Laura Christina Brøvig Vallenes (foran). Foto: Aptum / Jon-Petter Thorsen

 

Snart fylles hver krik og krok i Kilden med kunstopplevelser. Det blir lekent, visjonært og ekstraordinært når publikum inviteres til å definere hva Kristiansand er – akkurat nå.

Før teatersjef Amalie Nilssen avslutter sin periode som teatersjef, fyller hun hele teater- og konserthuset med teater, humor, dans, lyrikk, kammermusikk, opera og Tangen-kunst. Og kanskje møter publikum en yogalærer på toalettet, eller en hel spaavdeling i garderoben. «Omsluttende teater» heter det, når forestillingen ikke spilles på en avgrenset scene, men på gulvet, tett på publikum.

– Det blir noe for øynene, ørene og sjelen. Noen vil delta aktivt i utfordringene vi gir dem. Andre vil observere, eller gå forbi. Her skal alle få ta del i opplevelsene slik de selv ønsker, sier Amalie Nilssen.

Kilden i all kraft

Med denne forestillingen setter Amalie Nilssen hele Kilden i bevegelse. Kilden Opera har valgt å legge alle sesongens ressurser i prosjektet. Kristiansand Symfoniorkester har ikke bare en sentral musikalsk rolle – men bærer også sterke symbolske roller igjennom kostymer og historiene som fortelles. Utenfra har Nilssen hentet et knippe ettertraktede kunstnere, dansere, sangere og lokale forfattere.

Unik Kilden-mulighet

Forestillingen tar publikum med inn bak fasadene, til den usminkede virkeligheten som vi alle er en del av. Målet er å definere hva Kristiansand er – akkurat nå.

– Summen av alle avtrykkene blir Kristiansand.Nå., forklarer Nilssen, som med sin avslutningsforestilling omfavner publikum med skjemt og alvor.

– Selv om vi gjør dette på en morsom og uhøytidelig måte, ønsker vi at publikum skal kjenne på alvoret i det. Demokratiet er aldri større enn de ulikhetene vi tillater i et samfunn, sier Nilssen som håper hun introduserer en teaterform som Kilden ønsker å ta videre.

– Teater og kunst må møte publikum på nye måter. Det er få kunstinstitusjoner som har både opera, orkester og teater under samme tak. Kilden har et enestående utgangspunkt for å skape store og unike prosjekter. Kristiansand.Nå. skal vise frem hele Kildens potensial, sier Amalie Nilssen.

Tekst: Nina Zachariassen

KRISTIANSAND.NÅ. SPILLES 26.–31. OKTOBER

Les mer og kjøp billett

Kamilla Tellefsen

Åpningstider:
Man–lør: kl. 11.00 – 16.00
Søndag: stengt